Osnovy 5.třída

ČESKÝ JAZYK

Jazyková výchova: 5. ročník

  • významy slov, slova stejného nebo podobného významu a slova víceznačná
  • slova spisovná a jejich nespisovné tvary
  • stavba slova – kořen, předpona, přípona a koncovka
  • zdvojené souhlásky – předpony s, z , vz
  • předložky s, z
  • skupiny bě – bje, vě – vje, pě, mě – mně
  • pravopis i/y po obojetných souhláskách
  • vlastní jména – víceslovné názvy států, jména národností, názvy uměleckých děl, novin a časopisů
  • slovní druhy
  • podstatná jména-mluvnické kategorie
  • přídavná jména odvozená od podstatných jmen
  • přídavná jména: tvrdá, měkká, přivlastňovací
  • slovesa-mluvnické kategorie
  • skladba – základní větné členy
  • podmět vyjádřený a nevyjádřený
  • podmět několikanásobný, shoda podmětu s přísudkem
  • věta jednoduchá, souvětí, spojovací výrazy
  • přímá řeč – nepřímá řeč

Komunikační a slohová výchova 5. ročník

  • čtení s porozuměním nahlas i potichu
  • vyhledávání a zaznamenávání informací z textu
  • úplnost a neúplnost jednoduchého sdělení
  • poznámky a výpisky
  • literární dialog (přímá řeč, věty uvozovací, běžná komunikace)
  • slohové útvary (vypravování, popis děje, popis pracovního postupu, inzerát, zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, jednoduché tiskopisy -  přihláška, dotazník)
  • osnova vyprávění
  • komunikace v reklamě
  • základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost, intonace, přízvuk, pauzy, tempo)

Literární výchova 5. ročník

  • tvořivá práce s literárním textem, rozbor literárních textů
  • literární pojmy (literatura umělecká a věcná)
  • literární žánry(pohádka, povídka, bajka, lyrická báseň)
  • populárně naučné texty(encyklopedie, slovník)
  • zážitkové čtení
  • interpretace literárního díla
  • reprodukce textu

ANGLICKÝ JAZYK

 

 

 

 

 

 

 

Shrnutí a opakování učiva ze 4. ročníku

  • základní slovní zásoba v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů, práce se slovníkem
  • sloveso to be
  • sloveso can
  • popíše vybavení třídy
  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se školy
  • sestaví jednoduchý popis školních předmětů
  • rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně
  • počítá do sta
  • tvoří pravidelná množná čísla podstatných jmen
  • tvoří nepravidelná množná čísla podstatných jmen
  • popíše obrázek

Škola 5. ročník

  • pokyny
  • vybavení třídy a školní potřeby
  • čísla 1-100
  • pravidelné a nepravidelné tvoření množného čísla
  • práce se slovníkem
  • pojmenuje země a hlavní města
  • řekne, odkud je a odkud jsou ostatní žáci
  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného

Země a hlavní města 5. ročník

  • geografie světa
  • popíše sebe a členy své rodiny
  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho rodiny
  • používá přivlastňovací zájmena
  • používá sloveso have got
  • rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
  • vyplní osobní údaje do formuláře

Rodina 5. ročník

  • rodokmen
  • povolání
  • členové rodiny a vztahy mezi nimi
  • přivlastňovací zájmena
  • sloveso have got
  • pojmenuje technické přístroje
  • používá sloveso have got

Vlastnictví 5. ročník

  • technické přístroje
  • sloveso have got
  • pojmenuje domácí zvířata
  • pojmenuje domácí mazlíčky

 

Zvířata 5. ročník

  • domácí mazlíčci
  • domácí zvířata
  • pojmenuje školní předměty
  • napíše svůj rozvrh hodin
  • vyjmenuje základní rozdíly vzdělávání v ČR a v UK

Školní předměty 5. ročník

  • školní předměty
  • rozvrh
  • škola v ČR a v UK
  • vyjmenuje části těla
  • vyjmenuje základní druhy potravin

 

Lidské a zvířecí tělo 5. ročník

  • lidské tělo
  • tělo zvířat
  • jídlo
  • vyjmenuje svátky, roční období
  • vyjmenuje měsíce
  • vyjmenuje dny v týdnu  a jejich části
  • používá hodiny
  • používá správné předložky s časovými údaji
  • popíše den
  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat

Kalendářní rok  5. ročník

  • svátky, roční období, měsíce, dny v týdnu
  • části dne
  • hodiny
  • předložky s časovými údaji
  • používá základní otázky
  • řekne, kolik je hodin
  • popíše svůj den
  • vyjmenuje aktivity svého volného času
  • používá přítomný čas prostý
  • odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

Můj den 5. ročník

  • volný čas
  • popis dne
  • přítomný čas prostý

 

  • popíše svůj pokoj
  • používá předložky místa
  • pojmenuje místnosti v bytě a odpovídající nábytek
  • nakreslí plánek bytu a popíše ho
  • používá správné předložky

Domov a bydlení 5. ročník

  • můj pokoj
  • předložky místa
  • místnosti v bytě
  • nábytek
  • existenční vazba there is/there are
  • orientuje se na mapě
  • popíše město, ve kterém žije
  • vyjmenuje základní druhy dopravních prostředků
  • jednoduše popíše cestu
  • vyjmenuje obchody

Město 5. ročník

  • obchody
  • nákupy
  • místa ve městě
  • dopravní prostředky
  • popis cesty
  • popíše danou osobu vhodnými přídavnými jmény
  • používá přídavná jména a jejich opaky

Moji přátelé 5. ročník

  • popis osob
  • přídavná jména
  • požádá v obchodě o různé druhy zboží
  • zapojí se do jednoduchých rozhovorů

Nákupy 5. ročník

  • rozhovor v obchodě
  • druhy zboží
  • vyjmenuje oblečení
  • řekne, co má na sobě
  • používá přítomný čas průběhový

Oblékání 5. ročník

  • oblečení
  • přítomný čas průběhový
  • základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí pamětně osvojeného repertoáru (jsou tolerovány elementární chyby, které nenarušují smysl sdělení a porozumění)
  • vyhláskuje zadaná slova

 

Zvuková a grafická podoba jazyka 5. ročník

  • fonetické znaky (pasivně)
  • základní výslovnostní návyky
  • vztah mezi zvukovou a grafickou podobou slov

 

 

MATEMATIKA

Shrnutí a opakování učiva z 4. ročníku

  • Čísla 0 - 1 000 000, číselná řada a porovnávání
  • sčítání, odčítání, násobení a dělení zpaměti i písemně v oboru 0 – 1 000 000
  • převody jednotek délky, času, hmotnosti, objemu
  • zlomky: zápis, čtení, znázornění
  • Geometrie: bod, úsečka, přímka, vzájemná poloha přímek, rovinné geometrické útvary, kružnice, kruh
  • rýsování rovnoběžek a kolmic
  • Finanční gramotnost – banka, úspory a půjčky

Číselný obor 0 - 1 000 000 000 5. ročník

  • posloupnost přirozených čísel, číselná osa
  • zápis přirozeného čísla v desítkové soustavě
  • čtení a zápis čísel do miliardy, zobrazování na číselné ose
  • porovnávání přirozených čísel, řešení jednoduchých nerovnic
  • zaokrouhlování přirozených čísel na miliony, statisíce, tisíce, sta, desítky
  • pamětné sčítání a odčítání přirozených čísel
  • pamětné násobení a dělení přirozených čísel
  • písemné sčítání tří až čtyř přirozených čísel
  • písemné odčítání dvou přirozených čísel
  • písemné násobení až čtyřciferným činitelem
  • písemné dělení jednociferným a dvojciferným dělitelem
  • slovní úlohy, aplikace početních operací v oboru přirozených čísel
  • odhad a kontrola výpočtů, práce s kalkulačkou, posouzení reálnosti výsledku
  • užití vlastností početních výkonů (komutativnost, asociativnost)
  • grafy, tabulky, diagramy

Zlomky a desetinná čísla 5. ročník

  • opakování zlomků: polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina
  • sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
  • jednoduché praktické slovní úlohy na sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
  • zlomky se jmenovatelem 10, 100 a jejich zápis desetinným číslem, desetina, setina
  • zápis desetinného čísla, vyznačení na číselné ose
  • porovnávání desetinných čísel řádu desetin a setin

Celá záporná čísla 5. ročník

  • záporné číslo
  • číselná osa – kladná a záporná část

Geometrie 5. ročník

  • konstrukce obdélníku, čtverce, trojúhelníku, kružnice
  • obvod mnohoúhelníků a obsah obdélníku a čtverce pomocí čtvercové sítě
  •  základní jednotky obsahu
  • řešení praktických úloh na výpočty obvodů a obsahů
  • rýsování pravoúhlého, rovnostranného a rovnoramenného trojúhelníku
  • grafický součet a rozdíl úseček

Nestandardní aplikované úlohy a problémy 5. ročník

  • nestandardní slovní úlohy
  • číselné a obrázkové řady
  • magické čtverce
  • prostorová představivost

Finanční gramotnost 5. ročník

Hospodaření domácnosti:

  • rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti
  • nárok na reklamaci

 

PŘÍRODOVĚDA

 

  • objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody

Rozmanitost přírody: 5. ročník

  • živá a neživá příroda – půda, nerosty, horniny

 

 

  • objevuje a zjišťuje poznatky o vesmíru a Zemi
  • vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času, střídáním ročních období

 

  • Slunce a sluneční soustava
  • hvězdy, souhvězdí
  • planeta Země a Měsíc
  • pohyby Země, střídání dne a noci, roční období
  • počasí a podnebí

 

  • prakticky třídí organismy do známých skupin
  • pozná zástupce rostlin a živočichů jednotlivých skupin

 

 

 

  • rozmanitost podmínek života na Zemi
  • třídění živých organismů:
    • bakterie a sinice
    • houby
    • rostliny
    • živočichové: obratlovci – ryby, obojživelníci, ptáci, plazi, savci a bezobratlí – měkkýši, kroužkovci, členovci

 

  • nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • objevuje a zjišťuje princip rovnováhy přírody

 

  • využití živé a neživé přírody člověkem
  • pozitivní a negativní vliv činnosti člověka na životní prostředí
  • rovnováha v přírodě

 

 

 

 

 

 

  • využívá poznatků o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
  • využívá bezpečně mobilní telefon a počítač s ohledem na tělesné i duševní zdraví

Člověk a jeho zdraví: 5. ročník

  • lidské tělo – základní orientace v orgánových soustavách a jejich funkcích:
    • kosterní soustava
    • svalová soustava
    • dýchací soustava
    • oběhová soustava
    • trávicí soustava
    • vylučovací soustava
    • nervová soustava
    • rozmnožovací soustava
    • smyslová soustava
  • osobní, intimní a duševní hygiena
  • prevence nemocí a úrazů
  • návykové látky, odmítání návykových látek, počítač a mobilní telefon, závislosti
  • rozpozná život ohrožující zranění a zajistí lékařskou pomoc
  • ošetří drobná poranění
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožující zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
  • první pomoc
  • postup v případě ohrožení – varovný signál, evakuace
  • založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
  • využívá jednoduché klíče, atlasy a encyklopedie
  • jednoduché pokusy – lidské tělo
  • práce s jednoduchými klíči, atlasy a encyklopediem

VLASTIVĚDA

 

  • vyhledává na mapě světa, globusu světadíly a oceány
  • vyhledává pomocí různých druhů map jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí naší republiky, Evropy
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu                
  • vyhledává pomocí různých druhů map jednoduché údaje o přírodních podmínkách, sídlištích lidí České republiky
  • charakterizuje sousední státy České republiky s ohledem na typické zvláštnosti přírody, hospodářství a kultury
  • charakterizuje jednotlivé kraje, vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam

Místo, kde žijeme 5. ročník

  • světadíly a oceány, orientace na globusu, mapě světa
  • Evropa:
    • poloha, povrch, vodstvo, podnebí
    • rostliny a živočichové
    • obyvatelstvo, hospodářství
    • evropské státy, Evropská unie
  • vlastní zkušenosti žáků z cestování do cizích zemí
  • Česká republika:
    • sousední státy
    • přírodní podmínky
    • kraje, krajská města a jejich charakteristika

 

 

 

  • orientuje se v základních formách vlastnictví
  • na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů
  • vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

 

Lidé kolem nás 5. ročník

  • rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti
  • banka jako správce peněz, úspory, půjčky, splátky, dluhy, exekuce
  • právní ochrana majetku, nárok na reklamaci

 

 

  • pracuje s časovými údaji a využívá je k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
  • využívá knihovny, sbírky muzeí a galerie jako informační zdroje pro pochopení minulosti
  • orientuje se v hlavních reáliích minulosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik

 

 

Lidé a čas 5. ročník

  • Opakování učiva ze 4. ročníku
  • Národní obrození
  • České země v revolučním období 1848
  • Život za Rakousko-Uherska – průmyslová revoluce a technický pokrok
  • První světová válka
  • Vznik Československého státu –T. G. Masaryk, Ústava ČSR, symboly státu
  • Antropolog J. Matiegka a jeho vztah k městu Mělník
  • Protektorát Čechy a Morava
  • Druhá světová válka
  • Komunistická vláda v Československu
  • „Sametová revoluce“ – obnovení demokracie v Československu, Václav Havel
  • Rozdělení na Českou a Slovenskou republiku

 

 

 

  • objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody

Rozmanitost přírody: 5. ročník

  • živá a neživá příroda – půda, nerosty, horniny

 

 

  • objevuje a zjišťuje poznatky o vesmíru a Zemi
  • vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času, střídáním ročních období

 

  • Slunce a sluneční soustava
  • hvězdy, souhvězdí
  • planeta Země a Měsíc
  • pohyby Země, střídání dne a noci, roční období
  • počasí a podnebí

 

  • prakticky třídí organismy do známých skupin
  • pozná zástupce rostlin a živočichů jednotlivých skupin

 

 

 

  • rozmanitost podmínek života na Zemi
  • třídění živých organismů:
    • bakterie a sinice
    • houby
    • rostliny
    • živočichové: obratlovci – ryby, obojživelníci, ptáci, plazi, savci a bezobratlí – měkkýši, kroužkovci, členovci

 

  • nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • objevuje a zjišťuje princip rovnováhy přírody

 

  • využití živé a neživé přírody člověkem
  • pozitivní a negativní vliv činnosti člověka na životní prostředí
  • rovnováha v přírodě

 

 

 

 

 

 

  • využívá poznatků o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
  • využívá bezpečně mobilní telefon a počítač s ohledem na tělesné i duševní zdraví

Člověk a jeho zdraví: 5. ročník

  • lidské tělo – základní orientace v orgánových soustavách a jejich funkcích:
    • kosterní soustava
    • svalová soustava
    • dýchací soustava
    • oběhová soustava
    • trávicí soustava
    • vylučovací soustava
    • nervová soustava
    • rozmnožovací soustava
    • smyslová soustava
  • osobní, intimní a duševní hygiena
  • prevence nemocí a úrazů
  • návykové látky, odmítání návykových látek, počítač a mobilní telefon, závislosti
  • rozpozná život ohrožující zranění a zajistí lékařskou pomoc
  • ošetří drobná poranění
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožující zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
  • první pomoc
  • postup v případě ohrožení – varovný signál, evakuace
  • založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
  • využívá jednoduché klíče, atlasy a encyklopedie
  • jednoduché pokusy – lidské tělo
  • práce s jednoduchými klíči, atlasy a encyklopediem